Fra Bagsværd til blockbuster Et lægemiddels vej mod godkendelse kan være langvarig og dyr. Det måtte Novo Nordisk sande, da diabetesmidlet Victoza skulle på det amerikanske marked. Vejen uden om høje omkostninger var paradoksalt nok at investere massivt

Bagsværd-virksomheden Novo Nordisk vidste tidligt, at Victoza havde potentiale. Midlet kan hjælpe hjernen med at kontrollere sulten ved hjælp af stoffet liraglutid – og overvægtige type 2-diabetikere med at holde deres sygdom under kontrol. Det er så populært, at midlet kan generere mersalg på en milliard dollar over fem år, den magiske grænse, der gør et lægemiddel til en blockbuster. Bevidstheden om potentialet fik den danske diabetesgigant til at planlægge samtidige godkendelser på de tre store markeder, Europa, Japan og...

Prøv Dagens Medicin gratis i 4 uger*

Du får fri adgang til alt vores indhold og vores daglige nyhedsbrev tilsendt i 4 uger.

Efter 4 uger fortsætter prøveabonnementet som et alm. betalingsabonnement, med mindre du opsiger forinden.

*Som læge/stud. med. er det digitale abonnement på Dagens Medicin helt gratis

Køb abonnement